Amsterdam City Index 2024 | 8 interviews: Mieke Prinse, algemeen directeur van Arti et Amicitiae.
Mieke Prinse | Algemeen Directeur
Arti et Amicitiae: deze kunstenaarsvereniging huist al 185 jaar op dezelfde plek aan het Rokin en is in de middag voor iedereen geopend, in de avond alleen voor leden.
Vanaf het bruisende Rokin sta je plots in de sociëteit van Arti waar de meubels ontworpen zijn door Berlage en met kunst van onder andere Breitner aan de muur.
Rijke geschiedenis
“Breitner, Mondriaan, Thérèse Schwartze waren allemaal lid van Arti. Dit pand heeft een rijke geschiedenis. De trap die je opgaat naar de tentoonstellingszalen, hoeveel mensen daar al op hebben gelopen. Wat zich hier afspeelde in deze sociëteit, dat is ongelofelijk. Wat betekent zo’n kunstenaarsvereniging vandaag de dag? Ik heb heel sterk het gevoel, en dat zie ik ook bij de jongere kunstenaars die hier lid zijn, dat er behoefte is aan verbinding. Dat zit hem in samen eten en drinken, tentoonstellingen maken en ideeën ontwikkelen.”
Deuren openen naar de stad
“Dit Rijksmonument is sinds 1839 een verborgen parel op zo’n druk punt als het Rokin. Ons doel is om de deuren naar de stad te openen, voor kunstliefhebbers en erfgoedgeïnteresseerden. Niet veel mensen weten dat wij een horecaplek zijn die overdag gewoon open is voor publiek. Je kunt hier binnenlopen voor een kop koffie of lunch. En natuurlijk zijn er tentoonstellingen. Middenin Amsterdam gevestigd zijn is heel fijn, want hier is altijd wat te doen. Zo zitten we tegenover het Allard Pierson waar we graag mee willen samenwerken, en van de UvA om de hoek hebben we jaarlijks stagiairs.”
Ingewikkeld
“Op dit moment zijn we volop aan het verbouwen. Plannen voor grotere verbouwingen voor onderhoud, de zalen en de sociëteit staan ook nog op de planning. Dat is best een ingewikkelde organisatie op deze drukke plek. De bouwvakkers leveren in de ochtend eerst met een bus de materialen om vervolgens het busje te parkeren en dan komen ze op de vouwfiets weer terug. Zodra je met auto’s en busjes naar deze plek komt, dan wordt het complex. Je kunt nu natuurlijk wel onder het Rokin parkeren, dat is niet het probleem. Het is vooral het laden en lossen wat moeilijk is. Ik begreep recent dat de plek voor touringcars hiertegenover beschikbaar wordt voor kort parkeren en voor laden en lossen. Wellicht een verbetering.”
Niet bang
“Zelf ben ik niet bang dat we door deze logistieke problemen geen aannemer meer krijgen. Van Hoogevest Architecten, het bureau waarmee we samenwerken, is gespecialiseerd in monumentale panden en zij wilden de opdracht graag aannemen. Wij zijn heel blij met hen, ze waren onder meer betrokken bij de restauratie van het Rijksmuseum, het Nationaal Monument op De Dam en het Amstel Hotel. Ze tonen veel betrokkenheid bij Arti. Ik maak me nu geen zorgen dat zij niet terugkomen voor de volgende fasen van de verbouwing.”
Extra organiseren
“Bij evenementen als Museumnacht en IDFA die elkaar dit jaar direct opvolgden, is het een enorme puzzel om alle kunstwerken en materialen in en uit het gebouw te krijgen. Voor IDFA moest veel materiaal naar binnen, maar er kunnen hier niet ineens vijf busjes voor de deur staan. De spullen van Museumnacht moesten er nog uit, en alles moet gebeuren in een tijdslot tot 11.00 uur. Dat is een hele organisatie. Je wil zo min mogelijk overlast veroorzaken, maar mensen moeten wel hun kunstwerken of andere technische materialen kunnen halen en brengen.”