Amsterdam City Index 2024 | 8 interviews: Gijs Ooms, General Manager Avontuur-BlachereNL
Gijs Ooms | General Manager
Avontuur-BlachereNL: grootste leverancier van de Amsterdamse kerstverlichting waarbij de lampjes in iedere straat en op ieder plein een ander verhaal vertellen.
Mooiste initiatief in de stad: “er komt een beleid voor feestverlichting, waarbij wij onze expertise mogen delen.”
Wordt blij als hij Amsterdam inrijdt omdat ‘de rode loper’ steeds beter zichtbaar is. Met de stichting ‘Nobody is not welcome’ wil hij hokjesdenken doorbreken.
Gevoel van veiligheid
“Als je geblinddoekt in een winkelstraat wordt neergezet, dan weet je echt niet waar je bent. Daarom vertelt onze kerstverlichting het verhaal van de stad. Of van een straat. Zo zie je in de Utrechtsestraat de theatergordijnen, omdat het de toegangsweg is naar het uitgaansgebied. En wist je dat de Leidsestraat vroeger heel groen was? Staat nu geen boom meer, maar met de verlichting als bomen brengen we dat terug. Je merkt in die donkere maanden dat als wij de feestverlichting ophangen, het gevoel van veiligheid toeneemt. Dat is overigens ook uit onderzoek gebleken. Fijn daaraan bij te dragen.”
Expertise delen
“Gemeente Amsterdam kreeg steeds vaker vragen van ondernemers over verlichting. Ze hebben ons toen uitgenodigd om onze expertise te delen. Hetgeen wat vanuit daar samen op papier is gezet wordt binnenkort beleid. Wel met een overgangsregeling natuurlijk. Het is het reguleren van de verlichting, maar ook praktische zaken zodat het niet onveilig wordt opgehangen of dat iemand een boom verkeerd inlicht waardoor deze dood gaat. Ook wil je voorkomen dat er niet een hele kakofonie aan kleuren of teksten door elkaar hangt in de stad.”
Omrijden is niet beter
“Onze jongens kijken de hele dag om zich heen in de auto: ‘waar mag ik wel, en waar niet in?’ Dat je vanuit de Vijzelgracht het Rokin niet meer mag oprijden…dat was voor ons een soort van levensader. Nu rijden we helemaal om. Hangt er weer een bord, dat je ergens zelfs met je ontheffing niet in mag. Eerlijk gezegd, vind ik het klimaat ook belangrijker dan de economie. Alleen de dingen die ze bedenken werken averechts. Want als jij overal vastloopt in de stad, omdat je nergens doorheen mag, dan stoot je veel meer uit. En je kunt wel overal parkeerplekken weghalen uit de stad, maar op sommige plekken heb je dat nog wel nodig.”
Exponentiële verhoging kosten
“De laatste jaren kon het niet op. ‘The sky was the limit’ qua budget voor verlichting. Dat stabiliseert nu. Onze kosten verhogen helaas wel exponentieel. Tien jaar geleden kon ik voor de hele klus van de Bijenkorf één aanvraag doen voor alle ontheffingen…drie busjes, een vrachtauto en de hoogwerkers. Dan kreeg ik een rekening iets meer dan honderd euro. Voor de op- én de afbouw. Nu vraag je per item een ontheffing aan. Voor ophangen en afbreken heb ik er veertien nodig. Bovendien is de prijs per ontheffing meer dan verdubbeld. Reken maar uit.”
We kunnen er niks mee
“Ons kantoorpand heeft dertienhonderd zonnepanelen op het dak, dertig aangesloten laadpalen en capaciteit voor zestig. Alleen, we kunnen er niks mee. Het opladen gebeurt in de nacht, want overdag rijden we de stad in vanuit Wijdenes. Met het probleem van netcongestie is ‘s nachts opladen van dertig auto’s onmogelijk. Het wordt spannend als we een nieuwe bus moeten kopen, want vanaf 2025 moeten alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, maar de actieradius is voor ons niet toereikend. Dan komen we met lege accu de stad in. De gemeente heeft veel laadpalen in en rondom de stad, maar zodra die tegelijk gebruikt worden, laadt niemand op normaal vermogen. Dat is druppelen. Daar maak ik me echt zorgen over. Voor mij zou het fijn zijn als hierin ondersteuning wordt geboden.”