
Jeroen Puttmann, BIZ voorzitter en mede-eigenaar Pietersma Snacks
Mirjam Harding, Straatmanager BIZ
Marjanne Harinck, Gebiedsmakelaar Gemeente
Ondernemersvereniging Albert Cuypmarkt
Niet alleen gemeente Amsterdam viert dit jaar haar jubileum, ook de Albert Cuyp tikt een feestelijk jaartal aan. Al 120 jaar struinen Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen langs de marktkramen van de Albert Cuyp. Waar het ooit begon als een markt met een buurtfunctie vooral voor de dagelijkse boodschappen, vinden veel Amsterdammers dat de markt zich nu vooral richt op toeristen. Al zouden ze graag weer meer buurtgenoten zien en het aanbod daarop aanpassen. Wat als een paal boven water staat, is dat iedereen wil dat de markt nog 120 jaar bestaat. Het is een icoon in de stad.
Winkelpanden verfraaien
Op de Albert Cuyp vormen de ondernemers een ondernemersvereniging in plaats van een BIZ omdat voor dat laatste bedrijfspanden nodig zijn. Als het tussen 06.00 en 21.00 uur marktterrein is, heeft Mirjam vooral contact met de afdeling Markten van de gemeente. Voor de rest met Marjanne. Een samenwerking die leuke initiatieven oplevert, zoals de Hemelvaartsmarkt en de Albert Cuypmarkt in kerstsfeer. Ook heeft Marjanne dit jaar ingezet op het aantrekkelijker maken van winkelpanden. “We hebben nu een samenwerking met iemand uit de buurt om drie rolluiken van winkelpanden in de Albert Cuypstraat te verfraaien om zo de uitstraling in de avond en nacht beter te maken.”
Vol en gevarieerd
Mirjam beschrijft de markt als een hele andere wereld waar andere regels gelden. Ze vindt het de parel van Amsterdam. Als toekomstvisie hebben ze grote dromen voor de toeristische trekpleister. Bijvoorbeeld om er de meest duurzame markt van Europa van te maken. En om weer meer aan de behoefte te voldoen van de bewoners in plaats van het huidige grotendeels toeristische aanbod. “Eigenlijk zou de markt gewoon een commercieel directeur moeten hebben”, vindt Jeroen. “Iemand die iedere dag over de markt loopt en goed kijkt naar het aanbod. Of we de juiste mensen trekken en zo niet, wat we nodig hebben. Zodat de markt weer vol en gevarieerd wordt. Dat zou echt een verbetering zijn. Ik denk dat er dan nog steeds een grote toekomst voor de Albert Cuyp is.”
Behoefte aan maatwerk
In 2028 wordt de straat vernieuwd. “Die heeft echt aandacht nodig, want het marktterrein is gewoon vies, oud en op”, verduidelijkt Mirjam. Wellicht een mooi moment om de hele markt op de schop te nemen. Om te kijken wat er nodig is, om nóg 120 jaar door te kunnen. “Er ontbreekt een visie op dit moment”, vertelt Jeroen. “We zijn nu wel in gesprek met een externe partij die is ingehuurd door de gemeente, die gaat in kaart brengen wat alle behoeftes van ondernemers, bewoners en bezoekers zijn.” Mirjam staat daar enthousiast tegenover maar merkt op dat er dan wel meer flexibiliteit moet komen in de regelgeving van de gemeente. Nu lopen alle goede ideeën voor het verbeteren van de markt stuk op te strakke regels. “Er is behoefte aan maatwerk. De Albert Cuyp is de Dappermarkt of Ten Katemarkt niet en andersom”, zegt Mirjam. “Toch gelden overal dezelfde regels.”
Boekwerk aan regels
Dit zijn niet de enige kwesties waar de Albert Cuyp mee kampt. Waar vroeger werd gevochten om een plekje, is nu leegstand een probleem. Een aantal plekken op de Albert Cuyp zijn bijna standaard niet gevuld. Ideeën te over voor leuke nieuwe kramen, maar door het boekwerk aan regels haken mensen af. Dat gaat over zaken als anciënniteit – de ranglijst van de markt – maar ook over vergunningen met stallenbazen. Jeroen vindt dat jammer want hij ziet de markt juist als een mooie, laagdrempelige plek voor startende ondernemers. Mirjam: “Ze zouden meer op maat naar de situatie moeten kijken en de toekomst van de markt vooropstellen. Wellicht moet je dan sommige mensen teleurstellen: een marktkoopman, een stallenbaas of misschien is er geen plek meer voor mij. Maar het gaat uiteindelijk om die markt. Die is gewoon een icoon van de stad en moet blijven.” Jeroen verduidelijkt het met een uitspraak uit de voetbalwereld: “Er is niemand groter dan de club.”
Tijd voor een oplossing
Jeroen behoort met zijn kar tot de ‘ankers’ van de markt. Samen met dertien andere kramen mag hij ‘overstaan’. Dat wil zeggen dat de kar in de nacht mag blijven. Dit heeft automatisch tot gevolg dat die ankers over het algemeen zes dagen in de week open zijn. “Daar zijn buren ook blij mee, want het geeft reuring. En als ze bij mij in de rij staan, kijken ze naar de kleding van de buurman.” Zeker met de vele lege plekken, zijn juist de kramen die iedere dag open zijn, belangrijk. Toch heeft de gemeente besloten de ontheffing voor ‘overstaan’ per 1 januari 2025 niet meer te verstrekken. Mirjam: “Gelukkig staat Jeroen er op dit moment nog omdat men er bij de gemeente achter is gekomen dat de situatie lastiger is dan zij dachten. Tot april wordt er niet gehandhaafd en blijven we in gesprek, dus er is nog steeds tijd om tot een oplossing te komen.”