Frans Bosch, BIZ-voorzitter pandeigenaren

Peter Koopman, BIZ voorzitter ondernemers en eigenaar Beauty-X

Antoinette Poortvliet, Straatmanager BIZ

Kiki Lauterslager, Gebiedsmakelaar Gemeente

BIZ Leidsestraat en Koningsplein

Als ze echt mogen dromen over de toekomst, dan zien ze een nieuwe Leidsestraat voor zich zonder tram. Een straat waar ondernemers elkaar makkelijk weten te vinden. Hoewel de BIZ nog relatief jong is – opgericht in 2020 – is de samenhang al merkbaar toegenomen. Zo is er een groepsapp waar onder meer winkeldiefstal gemeld wordt. Maar als het aan Peter ligt, groeit de onderlinge samenwerking verder, zodat de 118 ondernemers straks ook eenvoudig bij elkaar terechtkunnen voor iets simpels als een kopietje maken.

Reageren of bijsturen

Kiki speelde een cruciale rol in de oprichting van de BIZ. In 2020 kaartte ze bij de gemeente aan dat het essentieel was dat ook de Leidsestraat een BIZ zou krijgen. Geïnspireerd door andere gebieden waar de BIZ de straat zichtbaar sterker maakte, vond ze het vreemd dat deze prominente winkelstraat er nog geen had. Haar inspanningen leidden tot succes. Nu houdt ze de ondernemers op de hoogte van gemeentelijke plannen voor de straat. Peter legt uit: “Een openbreking van de straat heeft bijvoorbeeld veel impact. Dankzij Kiki weten we het nu tijdig en kunnen we reageren of bijsturen. Vroeger kreeg je gewoon een brief met ‘dit gaat er gebeuren’, en dan moest je het maar ondergaan.”

Inkoopkracht

Frans, voorzitter van de BIZ voor pandeigenaren, schuift ook aan voor het gesprek. Er is een nauwe samenwerking tussen de twee BIZ’en, met Antoinette als verbindende schakel. “Dat werkt meestal soepel,” vertelt ze. “We willen allemaal hetzelfde: een schone, veilige en aantrekkelijke straat.” Toen de vacature voor straatmanager vrijkwam, solliciteerde Antoinette direct. De Kalverstraat en Heiligeweg vallen ook onder haar hoede en ze zag het als de kans om deze twee gebieden met elkaar te laten optrekken. “Zo creëer je meer inkoopkracht en hoef je het wiel maar één keer uit te vinden.”

Uiteraard kijken eigenaren en ondernemers soms anders aan tegen het oplossen van sommige problemen, zoals bij afval. “Schoonmaken is wat mij betreft een taak van de gemeente,” vindt Frans. “En als een ondernemer met rotzooi zit, moet hij dat zelf regelen. Toch dragen wij ook bij, vanuit het collectief belang.” Voor hem is die collectiviteit essentieel: “Het budget komt natuurlijk vooral ten goede aan de ondernemers. Dat is niet erg, want dat helpt ook de eigenaren. Alleen met sterke ondernemers kun je bouwen aan een stabiele toekomst en die willen wij allemaal.”

Tramloze Leidsestraat

De Leidsestraat, gelegen tussen het vernieuwde Koningsplein en het Leidseplein, oogt wat verouderd, al komt er binnenkort meer groen op de gevels. Peter zou graag een volledige vernieuwing zien, ondanks de tijdelijke overlast. “Wie mooi wil zijn, moet door de zure appel heen bijten,” zegt hij met een glimlach. Een belangrijk speerpunt van de BIZ is een tramloze Leidsestraat. Kiki herinnert zich geamuseerd hoe de ondernemers aanvankelijk sceptisch waren toen de tram enkele jaren geleden vanwege werkzaamheden verdween. Tot hun verrassing bleven de bezoekersaantallen gelijk en waren de hinderlijke belletjes verdwenen. Sindsdien is hun mening 180 graden gedraaid.

Vermindering afvalprobleem

Een recent succes van gezamenlijke actie is de aanpak van de afvalproblematiek op het Koningsplein. Kiki en Antoinette richtten een WhatsApp-groep op voor bewoners en winkeliers, waar meldingen met foto’s werden gedeeld. Kiki schakelde snel met handhavers, die overtreders beboetten. Dit leidde tot een flinke vermindering van het probleem. Omdat het Koningsplein precies op de grens ligt van verschillende afvalophaaldiensten, was er veel verwarring onder bewoners over de inzameldagen. Antoinette en Kiki zetten dit op de kaart en naar aanleiding daarvan ontwikkelde de gemeente een flyer met duidelijke informatie over de juiste dagen en tijden.

Straat met karakter

Ondanks een afwachtende consument zijn ze tevreden over het ondernemersklimaat. De bezoekersaantallen zijn weer hoog. Frans merkt op dat, waar de Leidsestraat bijna op hetzelfde niveau zit als voor corona, de Kalverstraat nog 20% minder bezoekers trekt. “Waar dat aan ligt, is moeilijk te zeggen. Ik denk toch het karakter van de straat”, zegt Frans. Antoinette benadrukt de kwaliteitsverbetering in het winkelaanbod: “We hebben nu bijvoorbeeld NIO House en Lululemon. En het Koningsplein is er enorm op vooruitgegaan.” Richting Leidseplein is iets meer monocultuur, maar al met al blijft de Leidsestraat een aantrekkelijk winkelgebied waar mensen graag komen.