Arne Heuwekemeijer, BIZ voorzitter en directeur Anantara Grand Hotel Krasnapolsky

Simmie de Vries, Straatmanager BIZ

Osman Demirci, Gebiedsmakelaar Gemeente

BIZ Dam

Waar het plein 750 jaar geleden nog simpelweg een dam in de Amstel was, vormt de Dam nu het historische hart van Amsterdam. Omringd door prachtige monumentale gebouwen is het een iconische en drukbezochte plek. Juist daarom stelt BIZ Dam hoge eisen aan het onderhoud en de uitstraling van het plein. “De gemeente is tevreden als het plein schoon is op B-niveau, maar dat vinden wij niet voldoende,” vertelt Simmie. Dankzij verschillende initiatieven van de BIZ wordt er extra schoongemaakt. Arne benadrukt waarom dat zo belangrijk is: “Het gaat wel over dé Dam.”

Unieke mix

Hoewel de Dam een van de belangrijkste pleinen van Amsterdam is, bestaat BIZ Dam uit een relatief kleine groep van zo’n zestig ondernemers en pandeigenaren. Die mix is uniek en blijkt goed te werken. “Het voordeel is dat je alle stakeholders meteen aan tafel hebt,” legt Arne uit. “Pandeigenaren willen net zo goed dat het hier schoon, veilig en levendig is—dat verhoogt immers de waarde van hun panden. Dat kunnen ze niet alleen, maar samen lukt het wél.” Ook bewoners spelen een rol. Zij hebben weliswaar geen officiële positie binnen de BIZ, maar worden standaard betrokken bij de besluitvorming. Simmie: “Ze staan echt achter ons. En wij waarderen het dat ze daar hun tijd en energie in steken.”

Weegt zwaar op budget

Op het programma staan veel onderwerpen die groter zijn dan het gebied alleen, zoals afvalproblematiek en veiligheid. Osman: “Je hebt het grote belang waar we aan werken, maar we blijven ook kleiner kijken: wat heeft dit gebied specifiek nodig. Een maatregel die ergens anders werkt, kan hier juist helemaal niet werken.” Schoon is een onderwerp dat bovenaan de prioriteitenlijst staat bij de ondernemers en dat ze ook stevig aanpakken. Met resultaat! Arne benadrukt wel dat het enorm zwaar op het budget van de BIZ weegt: “Zo zwaar dat we dus eigenlijk gewoon niets anders kunnen doen. Daar moet wat mij betreft een betere balans in gevonden worden. Wat draagt de gemeente bij en wat wordt door de ondernemers betaald. Dat is altijd een hele moeilijke discussie en die gesprekken met de gemeente lopen volop.”

Slaan op pannen

Ondanks de hoge kosten voor zulke praktische zaken als schoonmaak, blijft er gelukkig ook ruimte voor culturele initiatieven, zoals de traditionele poppenkast op zondag. “Dat is cultureel erfgoed,” vertelt Simmie trots. “Het gebeurt al honderd jaar precies op deze plek.” Toch zijn er uitdagingen. Demonstraties op de Dam zorgen regelmatig voor lege terrassen en blokkeren winkelroutes. De audiotour van de BIZ, bedoeld om bezoekers meer te leren over de rijke geschiedenis van het plein, is moeilijk hoorbaar als vier verschillende groepen tegen elkaar in schreeuwen en op pannen slaan. Arne: “Het heeft direct invloed op de beleving van de binnenstad. Wij willen dat de Dam een plek blijft waar mensen graag naartoe komen.”

Alleen voor eigen gewin

Een kleine overwinning is geboekt met de verplaatsing van een dagelijkse demonstratiegroep naar het Centraal Station. Arne: “Na intensieve gesprekken met de gemeente en de directeur van Openbare Orde en Veiligheid is dat gelukkig geregeld. We zijn blij dat we daar niet meer dagelijks mee geconfronteerd worden.” De zichtbare resultaten van de BIZ leiden tot brede steun onder ondernemers en pandeigenaren. Simmie: “Vorig jaar was weer het eerste jaar na de doorstart, met 94% die vóór de doorzetting van de BIZ heeft gestemd.” Voor Osman is dit ook winst: “Als een initiatief vanuit de BIZ komt, weet je dat het breed wordt gedragen. Dan weet je dat het niet één ondernemer is die voor eigen gewin spreekt, maar dat de hele buurt erachter staat. Dat helpt mij ook in gesprekken met de gemeente.”

Tot wel 600 kilo afval

Wat betreft afvalbestrijding werkt de BIZ nauw samen met de andere BIZ’zen in het centrum en met steun van de gemeente. Simmie: “Vorig jaar startten we een pilot waarbij we B2Clean inschakelen. Zij komen na de reinigingsdienst van de gemeente en ruimenp wat is blijven liggen.” De pilot bleek zo succesvol dat het project feestelijk werd gelanceerd met stadsdeelbestuurder Lotte Terwel. “Gewoon even vieren dat we iets van de grond hebben gekregen wat zo’n grote impact heeft. Er ligt zichtbaar minder grof afval op straat.” Het opgehaalde afval wordt netjes gedocumenteerd. Dat gaat om tussen de 300 en 600 kilo per dag dat is blijven liggen. Daarnaast zorgt een ‘glutton’ vijf dagen per week voor het verwijderen van zwerfvuil op de Dam.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid werkt de BIZ nauw samen met de zes andere BIZ’zen uit gebiedsprofiel ‘Hartje Centrum’. Na een inventarisatie van de behoeften onder ondernemers worden nu particuliere beveiligers ingezet die vijf dagen per week preventief aanwezig zijn, herkenbaar aan hun embleem. “Ondernemers kunnen hen direct bellen bij incidenten, en binnen vijf minuten zijn ze ter plaatse,” legt Simmie uit. Arne zet als kanttekening dat ook dit initiatief kostbaar is. “We zijn nu bezig met de plannen voor 2025 en 2026 om te kijken hoe we efficiënter kunnen werken. Wat kost het ons? Wat kan de gemeente bijdragen? En wat kunnen wij als ondernemers doen? Gelukkig voeren we daar open gesprekken over, met begrip voor elkaars positie. De budgetten zijn – aan beide kanten – immers niet eindeloos.”