
Dennis Wulf, BIZ voorzitter en eigenaar meubelzaak Wulf
Moheb Alecozy, Straatmanager BIZ
Tim Blank, Gebiedsmakelaar Gemeente
BIZ Rozengracht
Dennis, Moheb en Tim zijn het unaniem eens: het stukje Rozengracht, in het hart van de Jordaan is nog écht Amsterdam. Zodra je de bruggen oversteekt richting het centrum, ben je verloren, grappen ze. Daar heerst het rijk van de toeristen, waar Engels de voertaal is. Op de Rozengracht is de sfeer anders. De straat heeft een duidelijke buurtfunctie, met gespecialiseerde zaken van hoge kwaliteit en geen grote ketens. Toch hangt er al jaren een zwaard van Damocles boven hun hoofd: het Oranje Loper-project.
Openbrekingen
De Oranje Loper is het belangrijkste gespreksonderwerp binnen de BIZ Rozengracht. Het oorspronkelijke plan was om in tweeënhalf jaar tijd alle negen bruggen op de route tussen de Raadhuisstraat en het Mercatorplein te vervangen en de straten van gevel tot gevel te vernieuwen. Gaandeweg werden de plannen ingeperkt: slechts één brug wordt volledig vervangen, terwijl de andere zeven alleen gerepareerd worden. Ook het ‘gevel-tot-gevel’-concept werd teruggebracht tot een herinrichting met nieuwe parkeervakken, zonder laadpalen voor de Rozengracht. En hoewel de plannen kleiner werden, steeg de uitvoeringstijd naar maar liefst vier jaar, een doorn in het oog van de ondernemers. Moheb verwoordt hun zorgen: “We verwachten grote problemen met zichtbaarheid, bereikbaarheid en omzetverlies.”
Beter op de hoogte
De ondernemers zijn blij dat er een BIZ bestaat, die communicatie vergemakkelijkt en hen onderling beter op de hoogte houdt. Dennis herinnert zich hoe ze in 2012 met een groepje van vijf tot zes man vol aan de bak gingen om stemmen te winnen om de allereerste BIZ van Amsterdam te worden. Met succes: inmiddels telt de BIZ 120 ondernemers. Tim benadrukt dat ook de gemeente blij is: “Het verbetert de samenwerking. Zonder BIZ is dat veel lastiger.” Naast noodzakelijke uitgaven – zo hebben ze een contract met een bedrijf dat het hele jaar door alle graffiti verwijdert – organiseren zo ook evementen voor de zichtbaarheid van de straat. Dit jaar hielden ze voor het eerst een braderie op de Rozengracht.
Belangen meegenomen
Een van de grootste successen van de BIZ is het versterken van hun positie bij het Oranje Loper-project. Moheb noemt voorbeelden van aannemers die geen rekening hielden met ondernemers. Zo moest een horecaondernemer zijn zaak sluiten omdat er maandenlang voor zijn deur gewerkt zou worden. “Hij moest zelfs personeel ontslaan,” weet Dennis. “Uiteindelijk duurde het werk voor zijn deur maar drie weken. Alles voor niets.” Inmiddels treedt de gemeente steviger op richting de projectleiders en zitten ze met grotere groepen aan tafel bij besprekingen. “Nu maken ze betere afspraken met aannemers, waarbij ook de belangen van ondernemers en bewoners worden meegenomen,” zegt Moheb.
Jungle aan verkeersborden
De straat kampt al vijf jaar met beperkte bereikbaarheid vanwege voorbereidende werkzaamheden. Dennis ergert zich vooral aan de jungle van verkeersborden, die zelfs in de landelijke media op de hak werd genomen: “Ze zetten overal borden met ‘Rozengracht afgesloten’, maar vertellen niet hoe je er wél kunt komen.” Dit gaat nu beter, wederom dankzij gezamenlijke inspanningen. Tim vult aan: “Naast de afsluitingen op de Rozengracht zelf, zijn er ook werkzaamheden aan de binnenring. Twee grote projecten tegelijk hebben enorme impact op de bereikbaarheid. Hoe goed je het ook probeert te managen, het ontmoedigt bezoekers.”
Welbespraakt
De ondernemers vrezen een daling in bezoekersaantallen en zien daarin een verantwoordelijkheid voor de gemeente. Moheb legt uit: “De gemeente heeft een zorgplicht voor haar ondernemers. Zij betalen belasting en maken deze straat levendig.” Er is een compensatieregeling, maar die is niet eenvoudig te krijgen. “Daarnaast moet je ook voorkomen bij de commissie”, vertelt Dennis. “Daarvoor moet je welbespraakt zijn en goed uit je woorden komen. En tegenover zo’n commissie uitleggen waarom het zo erg is. Waarom je zoveel schade hebt geleden? Het is niet heel makkelijk.” Ondertussen investeert de BIZ in sociale media om Amsterdammers te blijven informeren dat de straat de komende twee jaar ondanks de hinder bereikbaar is.
Een kleinere, maar belangrijke overwinning is dat fietsers de route kunnen blijven gebruiken tijdens de werkzaamheden. Dennis glimlacht: “De Jordaanbrug wordt gesloopt, maar dankzij ons eindeloze aandringen mogen fietsers – naast de noodhulpdiensten – ook gebruik maken van de brug.” Dit helpt om mensen langs de winkels te blijven leiden. “Anders raken we ze kwijt,” waarschuwt hij. “Als je te lang omleidingen moet nemen, ga je niet meer terug.” De blik op de toekomst blijft onzeker. Dennis besluit nuchter: “We hopen maar dat het werk eind 2029 klaar is, zonder verdere vertraging.”