
Chiel Swaan, BIZ voorzitter en eigenaar Maxims Pianobar
Monique Schussler, Straatmanager BIZ
Nana de Loor, Gebiedsmakelaar Gemeente
BIZ Leidsebuurt
In deze hechte BIZ zit zoveel ambitie en vooral liefde voor de buurt. De Leidsebuurt is natuurlijk ook een gebied waar het bruist. Het zit vol met theaters, bioscopen, restaurants en poppodia. Toch weten zelfs Amsterdammers het uitgaansgebied niet goed te vinden. Dat moet veranderen, vindt de BIZ. Daarom zijn ze bezig met een herprofilering. Of eigenlijk willen ze benadrukken wat er altijd al was. Met ‘Leidsebuurt Theaterbuurt’ hopen ze mensen te herinneren aan de geweldige veelzijdigheid die de Leidsebuurt te bieden heeft. “Dit is een buurt waar jonge studenten zich thuis voelen, maar ook tachtigjarigen met plezier naar buiten gaan.”
Schrikbarend rustig
Monique nodigt de Amsterdammers uit om de komende weekenden weer eens een bezoek te brengen en zelf te ervaren hoe leuk de Leidsebuurt is. “Mensen denken dat hier overtoerisme is, maar dat is niet waar”, vertelt Monique. “Sterker nog, het is schrikbarend rustig overdag en doordeweeks. Deze buurt bruist van het live-entertainment en biedt een ongekende diversiteit aan podia. Van de intieme sfeer in de Piano Bar en de energieke optredens in Bourbon Street tot de jazzmuziek in Alto en de vele theaters. En dan heb je Paradiso en de Melkweg nog. Nergens anders in de stad vind je zoveel concentratie van cultuur en muziek als hier.”
Stap uit je wijk
Ondernemers ontvangen de Amsterdammers weer heel graag. “Veel ondernemers hier hebben het zwaar, ook al is dat niet altijd zichtbaar,” benadrukt Monique. “De kosten blijven stijgen, terwijl het aantal bezoekers afneemt. Laten we het geld in de stad houden: stap uit je wijk en ontdek de diversiteit die de Leidsebuurt te bieden heeft. Deze buurt is niet inwisselbaar. Ons aanbod is uniek en draagt bij aan het rijke, dynamische karakter van de stad. En bestel niet online, maar ontdek de winkels opnieuw. Steun onze ondernemers door lokaal te kopen.” Met initiatieven als de Leidsebuurt-app, speciaal voor bewoners van Amsterdam, probeert de BIZ de wens om meer bezoekers te trekken kracht bij te zetten.
Periferie versterkt
Bereikbaarheid is een heet hangijzer voor de BIZ. Volgens hen is dit het grootste obstakel voor bezoekers. Denk aan teruglopende parkeergelegenheid, lastig te vinden taxi’s, hoge parkeertarieven en het ontbreken van nachtelijk OV. Chiel: “Ik zeg al 25 jaar dat één tram naar Centraal Station in de nacht al een enorm verschil zou maken.” De huidige regels maken het de binnenstad steeds onaantrekkelijker, terwijl de periferie juist sterker wordt. “Ik snap dat mensen de buurt niet uitgaan,” zegt Chiel. “Op het Delflandplein kan ik drie uur gratis parkeren en al mijn boodschappen doen. Hier is alles onnodig duur gemaakt.” Monique sluit af: “Hoewel wij ons uiterste best doen om de buurt te verbeteren en aantrekkelijker te maken, het lijkt het soms alsof de gemeente het ondernemers juist bemoeilijkt met regelgeving.”
Chiel onderneemt al 37 jaar in het gebied. In het begin was er een slapende ondernemersvereniging, totdat portiers een diploma moesten halen en het slim was voor de ondernemers om de krachten te bundelen. Dat was 25 jaar geleden en sindsdien is Chiel voorzitter. “Met 45 zaken die betaalden, als ik het me goed herinner. Samen zorgden we voor de feestverlichting en al dat soort dingen”, vertelt Chiel. Sinds het wettelijk verplicht is, zitten er 160 horecaondernemers in deze BIZ. “Een beetje eerlijker verdeeld”, vindt hij. “Ook de mensen die het allemaal wel best vinden, moeten in ieder geval meebetalen. Tuurlijk zijn het altijd maar een paar mensen die de kar trekken. Maar goed, iedereen betaalt mee. Dus dat scheelt een hoop.”
Veilige buurt
Veiligheid is voor dit uitgaansgebied een belangrijke pijler. Sinds een jaar of vijf, zes huurt de BIZ zelf professionele beveiligers – hosts – in voor op de uitgaansavonden. Chiel: “Het succes was zo groot dat de gemeente besloot om het uit te breiden met subsidies. De politie juichte het initiatief ook toe. Dankzij de subsidies is de groep groter geworden.” Nana: “Als er iets aan de hand is, bellen de portiers met de teamleider van de hosts en zij kunnen de situatie vaak de-escaleren.” Met succes, de buurt is veilig. Monique: “Ik ben bang aangelegd, maar loop hier zonder problemen over straat ’s nachts.” Met weemoed denken ze nog terug aan de horecatelefoon. “Als er écht iets was, belden we direct met de Amsterdamse politie. Nu moeten we via 112 en een keuzemenu, wat veel tijd kost,” vertelt Chiel. “Zonde, want het oude systeem werkte perfect.”
Wederzijds begrip
Zoals dat gaat, hoort bij iedere horecazaak een klagende bewoner. Nana: “In deze buurt hebben we het nog goed. Er wonen veel paradijsvogels”. Als een klacht over een ondernemer gaat, is het eerste actiepunt voor Nana om ze in gesprek te laten gaan. “Je bent buren, dus daar begint het mee.” Zo stond ze laatst nog met een bewoner bij de Melkweg. “Zo’n gesprek is hartstikke goed. De ondernemer laat dan zien wat zij allemaal doen om overlast te voorkomen. Dat creëert wederzijds begrip.”
Nana kent de buurt goed, maar door capaciteit hebben ze te maken met veel verschillende handhavers. Dat ze context missen, kost iedereen veel extra tijd. Monique pleit voor een gebiedsgerichte aanpak, waarbij mensen die dit unieke uitgaansgebied, de ondernemers en bewoners goed kennen, en samen maatwerk leveren voor deze specifieke buurt. Daarnaast benadrukt ze dat problemen in het ene deel van de binnenstad niet automatisch voor de rest van de stad gelden en dat beleid daarom gedifferentieerd moet worden.