
Michael Huijser, Directeur Scheepvaartsmuseum
Simone Tijdink, Straatmanager
Sjoke Tilstra, Gebiedsmakelaar Gemeente
BIZ in oprichting Oosterdok
Bezoekers struikelen op het Oosterdok over educatieve instellingen en culturele hotspots waar van alles te ontdekken valt. Denk aan Nemo, de Bibliotheek Oosterdok (OBA), Het Scheepvaartmuseum, het Conservatorium, Het Bimhuis en Mediamatic. Ondanks het hoge aantal bezoekers, staat Oosterdok nog niet stevig op de kaart. “Je wilt eigenlijk dat mensen een dagje Oosterdok plannen, zoals ze dat bijvoorbeeld wel doen bij De Pijp”, zegt Simone over haar toekomstvisie. Als er een BIZ komt, wordt dit een van de speerpunten.
Blauw Museumplein
De transformatie van het Oosterdok in de afgelopen jaren is indrukwekkend. Waar het gebied vroeger vooral functioneerde als haven en spoorwegknooppunt, heeft het nu een compleet nieuwe uitstraling gekregen. Met zoveel culturele instellingen is een vergelijking met het Museumplein snel gemaakt – alleen is het groen hier vervangen door het blauw van het water. “Toch merken we dat mensen het gebied nog niet als een bestemming op zich zien”, vertelt Michael. “Het mist een eigen identiteit.” Vanuit die gedachte ontstond de behoefte om samen te werken met andere culturele instellingen en gezamenlijke evenementen te organiseren. “Op die manier creëren we een herkenbare plek voor het publiek. Zo is de Uitmarkt hier inmiddels al twee keer neergestreken.”
Branding
Die samenwerking met ondernemers in de buurt heeft inmiddels serieuze vormen aangenomen. Maar liefst 13 culturele instellingen en 16 andere bedrijven in het gebied sloten zich aan, en twee jaar geleden werd Simone aangenomen om de samenwerking verder te professionaliseren. Toch blijft de wens om een officiële BIZ te worden. “We willen concrete afspraken, structuur, overzicht en een centraal aanspreekpunt”, legt Simone uit. “En ja, ook dat iedereen bijdraagt. Nu betalen slechts een paar organisaties contributie, en dat beperkt onze mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan extra schoonmaak of een brandingcampagne om Oosterdok beter op de kaart te zetten. Daar is budget voor nodig.”
Één BIZ of juist meer?
Het water bij het Oosterdok verbindt de verschillende delen in het gebied met elkaar. Wel is het daardoor niet te vergelijken met een straat of plein waar de ondernemers echt naast elkaar leven. Simone vraagt zich af of het daarom misschien beter is om meerdere kleine BIZ’zen op te richten: “Neem bijvoorbeeld de straatverlichting. Als je op de Prins Hendrikkade zit, wil je dan meebetalen aan verlichting op het Oosterdokseiland?” Sjoke ziet dit anders: “Ik heb begrepen dat een grotere BIZ juist efficiënter werkt. Er zijn veel kleine BIZ’zen, maar met een grotere kun je zaken makkelijker organiseren.” In aanloop naar de stemronde in oktober werken alle betrokkenen hard aan draagvlak. “We hopen echt dat het lukt”, benadrukt Michael.
Blijven hangen
Het enthousiasme in het gebied is in elk geval groot. Ondernemers weten elkaar goed te vinden en het contact is laagdrempelig. Michael: “We noemen onszelf gekscherend ‘Expeditie Oosterdok’, omdat we samen op ontdekkingsreis zijn. Het grappige is dat veel organisaties hier eigenlijk dezelfde identiteit delen: het draait allemaal om educatie en ontdekking. Bovendien zijn veel ondernemingen internationaal georiënteerd.” Nu is het zaak om Oosterdok zichtbaarder te maken. Simone: “We willen bezoekers ook sturen in hoe ze zich door het gebied bewegen. Veel mensen komen speciaal voor de OBA of NEMO, maar hoe mooi zou het zijn als ze blijven hangen en ook de andere bedrijven ontdekken?”
Dagje Oosterdok
Zoals in heel Amsterdam is afval ook hier een groot probleem. Simone legt uit dat de gemeentelijke ophaaldiensten hun werk doen, maar dat het niet voldoende is. “Wat hier vooral vervelend is, is dat afval in het water waait. Zeker voor de mensen die zomers aan de waterkant zitten, zou een schoner uitzicht geen overbodige luxe zijn.” Sjoke vertelt enthousiast over een recente ontwikkeling: bewoners van het Oosterdok wonnen een ‘gluton’, een grote stofzuiger voor straatvuil. “Jaarlijks is er gemeentelijke subsidie voor bewonersinitiatieven. De bewoners van Oosterdokseiland dienden een voorstel in en wonnen. Nu wordt de gluton bij de VvE gestald en vanaf mei zal iemand twee keer per week het afval opzuigen.”
“Een leefbare buurt begint bij jezelf”, vindt Michael. “Als je omgeving prettig en schoon is, zullen mensen zich daar ook naar gedragen.” Hij wijst op initiatieven in de buurt die daaraan bijdragen. Zo vergroent NEMO het hele dak en komt er een bijenhotel. “Het Scheepvaartmuseum werkt samen met Waternet aan een vissenhotel voor de deur. Hiermee willen we bewustzijn creëren rondom ecologie.” Zulke activiteiten buiten de deuren van de ondernemingen gaan van dit unieke stukje Amsterdam een – nog meer – leefbare plek maken, waardoor toeristen hopelijk binnenkort een dagje Oosterdok op hun agenda zetten.