Zorg voor gefaseerde toegang

Bepaal tijdsloten die niet allemaal op hetzelfde moment starten om opstopping te voorkomen. Een voorbeeld is dat je tijdsloten hebt van 1 uur. Dan kan je bijvoorbeeld ieder kwartier ongeveer 12 mensen naar binnen laten, of iedere 10 minuten ongeveer 8. En bij tijdsloten van een half uur kan je denken aan iedere 10 minuten 16 mensen. Rijen in de winkelstraat zijn niet goed voor de doorstroming. Geef het virus geen kans en zorg voor gefaseerde toegang. Daarnaast levert het ook slechte beeldvorming op voor de branche en we merken dat de handhaving ook al vragen heeft gesteld om dit te voorkomen. Dus voorkom ophopingen bij de deur van je winkel. Overigens geldt ook voor solitaire winkels dat een zorgvuldige toegang aan te bevelen is.

Plan je tijdsloten zorgvuldig

Denk goed na wat voor jouw winkel de beste tijdsloten zijn. Volgens de regels is er een minimaal tijdslot van 10 minuten. Focus je daarbij op de starttijd want klanten mogen eerder weg en dat geeft een goede doorstroming. Voorkom dat je klanten weg moet sturen door strak te sturen op de eindtijd omdat je dan ook een negatieve klantervaring creëert.

Veiligheid bij wisseling tijdsloten

Met name bij grotere winkels kan bij de tijdslot-wissels rijvorming voorkomen. Attendeer (wachtende) klanten middels posters en/of borden buiten op de veiligheidsmaatregelen en de 1,5 meter afstand en laat daar waar mogelijk een medewerker wachtende mensen attenderen op het bewaren van voldoende afstand. Als je gevestigd bent in een winkelstraat dan is ons advies hier met collega-ondernemers afspraken over te maken.

Controleer de afspraakbevestigingen

Geef het deurbeleid zo vorm dat een medewerker de afspraakbevestigingen controleert. Laat de medewerker ook gastheer of gastvrouw zijn die de klanten gastvrij en vriendelijk op de regels in jouw bedrijf wijst.

Maximum van 1 klant per 25 m2 of 50 klanten in de winkel

Er geldt per 16 maart voor winkels die een oppervlakte van 50 m2 of meer hebben een maximum van 1 klant per 25 m2, met een maximum van 50 klanten in de hele winkel. Je kunt dat volledig benutten. Je kunt er ook voor kiezen een kleine marge aan te houden en zo rekening te houden met uitloop. Je kunt ook werken met 50 winkelkarretjes of 50 winkelmandjes om het maximaal aantal klanten in je winkel goed te monitoren.

Indien mogelijk meerdere ingangen

Als je meerdere ingangen kunt creëren voor jouw bedrijf, maak daar dan gebruik van. Dat voorkomt rijvorming.

Bied de mogelijkheid om stylingadvies of interieuradvies boeken

Het succes van winkelen op afspraak zit onder andere in het zo laagdrempelig mogelijk houden van deze mogelijkheid. Je kunt daarom een extra keuzemogelijkheid bieden bij het maken van een afspraak. Zo kan je klant vooraf aangeven of ze gewoon even willen rondkijken of ze juist interesse hebben in het boeken van een persoonlijk adviseur die hen kan begeleiden in het doen van een aankoop. Dit geeft je ook beter inzicht in de duur van een afspraak.

 

Wil je weten wat er precies is veranderd qua private shopping per 16 maart?

Klik op deze link van de Rijksoverheid.