Het aantal touringcars in het stadshart slinkt gestaag

Door alle berichtgevingen over de drukte in de binnenstad realiseren veel Amsterdammers zich niet dat er een fluwelen revolutie gaande is op het gebied van het verminderen van het touringcarverkeer.

Waar het aantal touringcars op de ‘hotspot’ Prins Hendrikkade nu al net iets onder het niveau van 2013 ligt, zal dit de komende twee jaar nog verder drastisch dalen.

De uitdaging is dit een zachte landing te geven bij de toeristische ondernemers in de stad. Gelukkig heeft wethouder Pieter Litjens (Verkeer) daar oog voor en betrekt hij het bedrijfsleven nauw bij dit proces.

Sinds 2012 staan er stewards op de drukste touringcarhaltes in de stad. Eerst bij de Prins Hendrikkade en later ook op het Rokin, de Westerdoksdijk en het Museumplein. Aanvankelijk onder de vleugels van Amsterdam City en sinds 2014 onder de hoede van de stichting Welkom Amsterdam. Dit jaar wordt het halteren van zo’n 60.000 touringcars in goede banen geleid.

Dit jaar zijn er tot nu 4 procent minder touringcars geteld op verreweg het drukste punt voor touringcars bij het Centraal Station. Het is dus niet zo, zoals de gemeente in zijn nieuwsbrief stelt, dat het aantal touringcars de toename van het aantal toeristen volgt.

Integendeel, het aantal bussen neemt sinds enige jaren af en zit nu net iets onder het niveau van 2013.

Chauffeurs worden door de gemeente verleid om andere locaties te kiezen, zoals Sloterdijk en Holendrecht. Er wordt gewezen op andere vormen van vervoer, zoals de trein. Van alle touringcars op het Centraal Station komt 25 procent van de inzittenden om te winkelen, 23 procent voor een stadwandeling met gids en 16 procent voor een rondvaart.

Excursies vanaf CS
Binnen enkele jaren zal het aantal touringcars in de binnenstad verder afnemen. Aan de Zuidelijke IJoever komt een plaats waar passagiers van touringcars kunnen overstappen op rondvaartboten.

Het busstation achter het Centraal Station komt na de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn gedeeltelijk vrij voor excursies buiten de stad, zoals naar de Keukenhof en Volendam, en er zal meer werk worden gemaakt van overstappunten aan de rand van de stad.

Van belang voor het toeristisch bedrijfsleven is dat dit ‘transitieplan’ zorgvuldig wordt uitgevoerd in overleg tussen gemeente en bedrijfs­leven. Bestemmingen in de binnenstad – zoals de attracties, hotels en restaurants – moeten daarnaast voldoende tijd krijgen hun bedrijfsvoering aan de touringcarluwe binnenstad aan te passen.

Het hoeft geen nadere toelichting dat hier enorme economische belangen mee zijn gemoeid. Maar voor iedereen is de stip aan de nabije horizon hetzelfde: die touringcarluwe binnenstad is aanstaande.

Belangrijke randvoorwaarde voor een touringcarluwe binnenstad zijn overstappunten aan de rand van de stad. Een nieuwe locatie zou het Zeeburgereiland kunnen zijn, al dan niet gecombineerd met een parkeergarage voor personenauto’s.

Maak hier een goed geoutilleerd en gastvrij welkomstcentrum voor touringcarpassagiers van met een comfortabele wachtruimte met een kiosk, een hotel en eet- en douchefaciliteiten.

Touroperators worden hierdoor verleid er rechtstreeks vanaf de A10 naartoe te rijden. Een opwaardering van de nu al vaak overvolle IJtram, lijn 26, is hierbij wel een voorwaarde voor succes.

Financiering
Waar de touringcars ook naartoe gaan, regulering door stewards zal altijd nodig blijven op de plaatsen waar we de touringcars alleen kort willen laten stoppen. Daarom is het zo belangrijk dat er nu eindelijk een financieringssysteem komt om dit te bekostigen.

Dat geld mag best door de toeristen zelf worden opgebracht via de toeristenbelasting of een vignettensysteem voor bussen. In vrijwel alle toeristische steden van Europa moeten chauffeurs al betalen om de stad in te rijden.

“Overstappunten aan de rand van de stad zijn een belangrijke voorwaarde ”

Hoe dichter bij het centrum, hoe duurder. De afgelopen jaren zijn de stewards betaald door een handvol toeristische bedrijven en de gemeente. Wat zou het mooi zijn als dit college hiervoor nog een duurzame oplossing zou bieden.

Vervoer per touringcars is de veiligste en efficiëntste manier om grote hoeveelheden toeristen te vervoeren. In de wetenschap dat deze ook in de toekomst de weg naar Amsterdam zullen weten te vinden, gaan we door met het in goede banen leiden van dit vervoer.

Samen met de gemeente zal het toeristische bedrijfsleven ook in de toekomst haar verantwoordelijkheid nemen.

Touringcars staan geparkeerd bij het Oosterdok tegenover het Amrath Hotel aan de Prins Hendrikkade . Toerbussen , toerisme , tourbussen , etc.
Amsterdam 30 mei 2013 foto: Floris Lok

2017-08-28T09:48:10+00:00 augustus 28th, 2017|Belangrijke kwesties, Bereikbaarheid, Drukte, Economie, Samen|