De Stem van de Ondernemer 2019 – onderzoeksresultaten enquête

Amsterdam City heeft wederom Bureau Ruigrok NetPanel in november een enquête laten uitzetten onder haar leden. Voor het volledige rapport van De Stem van de Ondernemer klik hier.

HET MERENDEEL VAN DE ONDERNEMERS IN DE AMSTERDAMSE BINNENSTAD ERVAART GEEN OVERLAST VAN DE DRUKTE DOOR HET AANTAL BEZOEKERS EN VINDT HET OOK NIET TE DRUK. EEN BEHOORLIJK DEEL VAN DE ONDERNEMERS IS ONTEVREDEN OVER WET-EN REGELGEVING VOOR ONDERNEMERS. TWEE OP DE DRIE DEELNEMERS AAN HET ONDERZOEK VINDEN HET BELEID VAN DE GEMEENTE AMSTERDAM OM HET BEZOEKERSAANTAL ONDER CONTROLE TE HOUDEN NIET DE JUISTE AANPAK

Samenvattend in acht punten:

  1. Zeven op de tien ondernemers ervaren geen overlast van het huidige aantal bezoekers van de binnenstad en vinden het belangrijk dat ook bewoners rondom hun bedrijf geen overlast ervaren.
  2. De meerderheid van de ondernemers is positief over de bezoekersgroei. Een kwart van de ondernemers vindt het door bezoekers te druk in de Amsterdamse binnenstad.
  3. De grootste zorgen van ondernemers gaan over de negatieve benadering van toeristen en de houding van de gemeente in de drukte-discussie en huurprijzen in de binnenstad. Regelgeving, gebrek aan handhaving en bereikbaarheid leiden ook tot zorgen bij ondernemers.
  4. Ondernemers zijn ontevreden over wet- en regelgeving door weinig vrijheid voor ondernemen, onvoldoende en willekeurige handhaving en verkeerde focus van gemeente.
  5. Ondernemers zijn hoopvol gestemd over de effecten van strengere handhaving. Dit is volgens hen de beste aanpak om overlast door drukte in de binnenstad tegen te gaan.
  6. Zij verwachten minder vaak positieve effecten van de verhoging van het parkeertarief en de toeristenbelasting.
  7. Vrijwel alle ondernemers vinden de aanwezigheid van zelfstandige winkels in hun straat belangrijk. Volgens de meerderheid is een divers winkelaanbod in de Amsterdamse binnenstad de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven.
  8. Een derde van de ondernemers ervaart dat er minder publiek uit Amsterdam in hun straat komt dan een jaar geleden. Zij vinden dit bijna allemaal teleurstellend.