Ommezwaai bij Amsterdam City? De Telegraaf bericht…

Er zijn in het historische stadshart nu tal van beperkende maatregelen doorgevoerd … Amsterdam City blijft daar kritisch over. Want wat betekent dit voor de binnenstedelijke economie?

’De auto gaat niet meer boven alles’

door Richard van de Crommert
Amsterdam – Het is een ommezwaai in het denken van ondernemersclub Amsterdam City: De afgelopen twintig jaar ging de auto boven alles. Maar dat lijkt niet meer vol te houden.
„Vroeger waren we grote autoliefhebbers”, erkent voorzitter Willem Koster. „Maar zo langzamerhand moet je zeggen dat die insteek niet meer past. Wij zien in de binnenstad steeds meer mensen komen, dus ook meer verkeersdeelnemers, dan moet je anders omgaan met de openbare ruimte. De auto zal steeds minder plek krijgen”

Koster zegt dit naar aanleiding van de jaarlijkse publicatie Amsterdam City Index die hij de barometer noemt van de bedrijvige binnenstad. Het gaat goed in het Amsterdamse centrum. Omzetten bij bedrijven stegen vorig jaar met bijna 10 procent. Een van de gevolgen van het succes van de hoofdstedelijke binnenstad is dat het er steeds drukker wordt. „Het is inmiddels een permanent gevecht om de schaarse ruimte.” „De auto wordt langzaam maar zeker uit het centrum weggedrukt”, constateert Koster in zijn jaarlijkse rapport. „Er zijn in het historische stadshart nu tal van beperkende maatregelen doorgevoerd. Zo is de Munt voor de automobilist vrijwel onbereikbaar, is de Spiegelstraat verboden voor auto’s en dit lijkt slechts de voorbode van meer minder.”

Wat de bereikbaarheid met de auto betreft, vindt de voorman dat die uitdrukkelijk wél overal moet kunnen blijven komen in het Centrum. „Dat is echt hartstikke belangrijk. Niet met dezelfde hoeveelheden, maar je moet er kunnen komen. Dan denk ik aan loodgieters, artsen en pakjesbezorgers, maar ook winkels en horecagelegenheden die bevoorraad moeten worden.” Een plan van aanpak heeft Koster al klaar. Bestaande parkeerplaatsen in het Centrum zullen omgebouwd moeten worden tot laad- en losplekken, als het aan hem City ligt. „Pakjesbezorgers blokkeren steeds meer de doorgaande wegen in de binnenstad. Dat moet je niet willen, zo midden op straat. We zullen moeten inschikken en plek voor die diensten maken. Het laad- en losverkeer moeten we goed gaan faciliteren en goed georganiseerd worden. Dat kun je regelen met venstertijden, met apps die aangeven of een laad- en losplek vrij is en dat je die plek dan kunt reserveren. Dat hele logistieke proces moeten we in onze vingers krijgen.”

Als alternatief voor het wegdrukken van de auto is een goed en vooral snel openbaar vervoersnet onontbeerlijk. „In juli volgend jaar zal een aantal tramlijnen deels verdwijnen”, stelt Koster. „Desondanks verwacht het GVB voor iedereen een kortere reistijd. Daar zullen we hen aan houden, want – zeker in het geval dat de auto echt de binnenstad wordt uitgedrukt, is het des te belangrijker dat alle bestemmingen binnen de ring voor iedereen goed en snel bereikbaar blijven.”

Behalve de auto zou ook de fietser aangepakt moeten worden. „Er zijn problemen met fietsers en fietsen waar we niet genoeg aan doen. Je ziet te veel conflicten met andere verkeersdeelnemers ontstaan.” Koster kan zich boos maken over de overlast van fietsers. „Verkeersregels lijken voor fietsers en voetgangers afgeschaft. In Amsterdam heeft en neemt iedereen, behalve de auto, voorrang. Maar de openbare ruimte moet voor iedereen toegankelijk blijven.”

2017-02-07T15:00:03+00:00 februari 7th, 2017|Amsterdam City Index, Belangrijke kwesties, Bereikbaarheid, Drukte, Economie|